“Tu eşti preot în veac, după rânduiala lui Melchisedec”

In Psalmul 109, versetul 4 gasim scris: Juratu-S-a Domnul şi nu-I va părea rău: "Tu eşti preot în veac, după rânduiala lui Melchisedec".
Despre Melchisedec aflam din Vechiul Testament (Facere 14, 17-20):
  1. Şi când se întorcea Avram, după înfrângerea lui Kedarlaomer şi a regilor uniţi cu acela, i-a ieşit înainte regele Sodomei în valea Şave, care astăzi se cheamă Valea Regilor.
  2. Iar Melhisedec, regele Salemului, i-a adus pâine şi vin. Melhisedec acesta era preotul Dumnezeului celui Preaînalt.
  3. Şi a binecuvântat Melhisedec pe Avram şi a zis: "Binecuvântat să fie Avram de Dumnezeu cel Preaînalt, Ziditorul cerului şi al pământului.
  4. Şi binecuvântat să fie Dumnezeul cel Preaînalt, Care a dat pe vrăjmaşii tăi în mâinile tale!" Şi Avram i-a dat lui Melhisedec zeciuială din toate.
Despre Melchisedec se vorbeste si in Noul Testament intr-una dintre epistolele Sf. Apostol Pavel. Dar... mi s-au ivit unele intrebari:
  • De ce Melchisedec este amintit atat de putin in Sf. Scriptura, el fiind deja preot al Dumnezeului celui Preainalt, cand l-a intampinat pe Avraam?
  • De ce Dumnezeu n-a mers pe linia de descendenta a lui Melchisedec, care era si preot si rege, deci avea un popor pe care Domnul Dumnezeu l-ar fi putut numi „popor ales”, din care sa se intrupeze Mesia, ci a mers pe linia lui Avraam, care era doar la inceputul descoperirii adevaratului Dumnezeu?
  • De ce Mantuitorul este preot dupa randuiala lui Melchisedec, despre a carui randuiala eu nu stiam nimic?
Ceva raspunsuri am primit, cum ca Dumnezeu prestia despre spiritul de jertfa a lui Avraam, atunci cand ii va cere sa-l aduca pe Isaac ardere de tot. Sau cum ca Melchisedec n-o fi avut urmasi. Acestea si altele erau niste raspunsuri care nu ma multumeau.
Pana-ntr-o zi cand, printr-o imprejurare binecuvantata (legata de o cateheza tinuta de Parintele meu duhovnic), am recitit Epistola catre Evrei a Sfantului Apostol Pavel, iar in capitolul 7 am gasit raspunsul pe care-l cautam:
  1. Căci acest Melchisedec, rege al Salemului, preot al lui Dumnezeu cel Preaînalt, care a întâmpinat pe Avraam, pe când se întorcea de la nimicirea regilor şi l-a binecuvântat,
  2. Căruia Avraam i-a dat şi zeciuială din toate, se tâlcuieşte mai întâi: rege al dreptăţii, apoi şi rege al Salemului, adică rege al păcii,
  3. Fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii, ci, asemănat fiind Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot pururea.
Despre Melchisedec nu ni se spun prea multe in Sf. Scriptura, nici despre ascendenti, nici despre descendenti si nici despre sfarsitul lui, el fiind „Fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii, ci, asemănat fiind Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot pururea.

El devine astfel prototipul Mantuitorului, o icoana a preotiei vesnice a Fiului lui Dumnezeu. Melchisedec era rege si preot - Mantuitorul Hristos este Imparat si Arhiereu. Mantuitorul Hristos S-a nascut din Tata fara mama si din Mama fara tata. Regele-preot Melchisedec „i-a adus pâine şi vin” in dar lui Avraam – o alta preinchipuire a preotiei lui Hristos si a Sfintei Euharistii. 

Mantuitorul Hristos S-a intrupat din semintia lui Iuda, nu din cea traditionala a preotilor leviti, preotie instituita de catre Moise prin Aaron (o preotie omeneasca, preinchipuita de catre Avraam care-i daduse zeciuiala lui Melchisedec). 

Preotia Hristica, cea a Noului Testament, in care ne aflam si astazi (pana la a doua venire), este o preotie instituita chiar de catre Domnul nostru Iisus Hristos la Cincizecime, cand Duhul Sfant a pogorat peste Sfintii Apostoli.

Dar stupoare – deschizand Biblia Gala Galaction (1939), la Evrei 7,24 – am citit urmatoarele: „Aici insa Iisus, prin aceea ca ramane in veac, are o preotie care nu mai trece la altul.” Cum adica „nu mai trece la altul”? m-am intrebat. Mi-am amintit atunci ce imi spusese un neoprotestant, cu multi ani in urma, ca preotia ortodoxa este o continuare a preotiei iudaice, fiindca in Crestinism n-ar exista preotie. Nu puteam sa cred asa ceva, dar nici nu aveam argumente sa-l contrazic.

De aceea, avand o banuiala, am cautat in Biblia BOR (1988) acelasi verset, unde scrie: „Aici însă, Iisus, prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică)”. Asta este cu totul altceva, adica este netrecatoare in sensul de vesnica, nu ca n-ar trece la altul. 

Am continuat cautarea in Biblia Cornilescu (neoprotestanta), unde Preotia Hristica e si mai clar desfiintata: «Dar El, fiindcă rămâne „în veac”, are o preoţie care nu poate trece de la unul la altul.»

In Biblia Bartolomeu Anania gasim la acelasi verset: „dar Iisus are o preoţie netrecătoare prin aceea că El rămâne în veac.” Aveam confirmarea din nou si din nou ca Biblia Gala Galaction este incorect tradusa. Informandu-ma ulterior pe Internet, am aflat ca aceasta versiune a Bibliei (Gala Galaction), fiind luata drept ortodoxa (desi nu scrie niciunde pe ea ca ar avea binecuvantarea Sf. Sinod BOR), „a dat apa la moara” neoprotestantilor, care au folosit-o pentru a-si promova propria doctrina cultica (despre preotia hristica - pe care o neaga) printre ortodocsi.

Concluzie:
Domnul nostru Iisus Hristos „este preot în veac, după rânduiala lui Melchisedec” si „prin aceea că rămâne în veac, are o preoţie netrecătoare (veşnică)”. (vezi Evrei, cap. 7 integral aici...)

Petru J.


Comentarii

  1. Florin Giurca14 iunie


    Preoția din creștinism este scrisă în Scriptură. „Şi I-ai făcut Dumnezeului nostru împărăţie şi preoţi, şi vor împărăţi pe pământ.” Apoc. 5,10.

    ” Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să îndreptezi cele ce mai lipsesc şi să aşezi preoţi prin cetăţi, precum ţi-am rânduit: ” Tit, 5, 17

    și în multe alte locuri, nu are rost sa mai discutăm despre asta.

    Și pe mine m-a intrigat persoana lui Melchisedec, deoarece în Paraclisul Maicii Domnului e un pasaj din Evrei VII, care răspunde la întrebarea: ce nevoie era să se ridice un nou preot după rânduiala lui Melchisedec, și nu după a lui Aaron (leviții)? Mi-a plăcut demonstrația foarte frumoasă, concisă și elocventă dată de sfântul apostol Pavel aici, din care reies câteva adevăruri esențiale de credință: schimbarea Legii, superioritatea Legii Noi față de cea Veche, veșnicia prepției lui Hristos.

    Eu nu am citit Bibliile Corniilescu și Galaction, dar am găsit o resursă în limba engleză (New International Version) a textului din Evrei VII:

    24 but because Jesus lives forever, he has a permanent priesthood.

    https://www.biblegateway.com/passage/?search=Hebrews%207

    Deci treaba cu „netransmisibilitatea” preoției lui Hristos (nici nu are sens ideea) e o invenție.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru informatiile noi pe care ni le-ati furnizat, cu siguranta folositoare multora dintre noi.

      Ștergere
  2. Este foarte interesant ceea ce ni s-a facut cunoscut in aceste randuri.
    Cand ne framanta intrebari binecuvantate, Dumnezeu ne trimite raspuns prin oamenii Lui.Spun aceasta deoarece, tu, frate drag, ai primit raspuns chiar de la Parintele tau duhovnic, ceea ce, nu este putin lucru.
    Cand oamenii sunt preocupati de asemenea intrebari, Dumnezeu ii lumineaza pentru a lumina si ei la randul lor pe altii .
    Este foarte important ceea ce s-a evidentiat in randurile de mai sus deoarece ,,preotia netrecatoare ” nu este aceeasi cu preotia care nu trece de la unul la altul, de unde putem trage concluzia ca, nu poate fi oricine PREOT ci doar acela caruia i s-a transmis preotia vesnica.Fara intentia de a face prozelitism, putem concluziona ca, ortodoxia este adepta preotiei netrecatoare, adica a unei preotii care ,,A fost,Este si Va fi! „.
    Amin!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Slava lui Dumnezeu si fratiei tale multumiri!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Cele mai vizitate postări

Dor de veșnicie, dor de Cer