Petru Damaschin: Despre vederea a treia

Vai, ce voi face oare, eu prea ticălosul, în ceasul morţii, cînd dracii vor înconjura ticălosul meu suflet, avînd scrise relele făcute de mine, cele întru cunoştinţă şi neştiinţă, cele cu lucrul şi cu gîndul, şi cerînd de la mine socoteală pentru toate acestea ? Vai mie, că şi fără alt păcat, mult sînt osîndit pentru poruncile pe care nu le-am păzit. Şi pe drept cuvînt. O, ticăloase suflete al meu, spune-mi mie, acum, unde sînt făgăduinţele Botezului ? Unde este împreunarea cu Hristos şi lepădarea de satana ?

Unde este păzirea poruncilor lui Dumnezeu, unde este urmarea lui Hristos, prin virtuţile trupeşti şi sufleteşti, urmare pentru care m-am numit creştin ? Unde este făgăduinţa chipului călugăresc ? Poate va aduce înainte neputinţa trupească ? Dar atunci unde e credinţa, care aruncă toată grija la Dumnezeu, şi prin care ai fi putut muta şi munţii, dacă ai fi avut-o măcar cît un grăunte de muştar ? Unde este pocăinţa deplină, care depărtează pe om de la tot lucrul şi cuvîntul rău ? Unde este zdrobirea sufletului şi plînsul cel prea amar ?

Unde blîndeţea, milostenia, curăţia inimii de gîndurile cele rele ? Unde înfrînarea cea cuprinzătoare, care stăpîneşte toate mădularele trupului, tot gîndul şi toată voia, ca să nu se mişte decît cînd e neapărată nevoie spre mîntuirea sufletului şi viaţa trupului ? Unde este răbdarea, care suferă necazurile cele de multe feluri pentru Împărăţia cerurilor ? Unde este mulţumirea în toate, rugăciunea neîncetată, grija morţii, lacrimile întristării, dacă n-am ajuns încă la cele ale dragostei ? Unde este înţelepciunea cea după Dumnezeu, care păzeşte sufletul de cursele vrăjmaşilor ?

Unde neprihănirea, care se ţine departe de tot ce nu se face sau nu se cugetă de bunăvoie după Dumnezeu ? Unde e bărbăţia, care rabdă întîmplările grele şi îndrăzneşte asupra vrăjmaşilor prin nădejde ? Unde dreptatea, care dă fiecăruia deopotrivă ? Unde smerita cugetare, care-şi cunoaşte neputinţa sa şi neştiinţa, şi iubirea de oameni a lui Dumnezeu, prin care te vei izbăvi de toate uneltirile vrăjmaşului ? Unde nepătimirea şi dragostea desăvîrşită, şi pacea care covîrşeşte toată mintea , prin care mă voi chema fiu al lui Dumnezeu ?

Petru Damaschin - Filocalia 5

Cele mai vizitate postări

Marian Moise - Acatiste mp3

Poezii extrase din volumul „prin răscrucea timpului”