Sf. Porfirie Kavsokalivitul: Hristos este prietenul nostru
Pe Hristos să-L privim ca pe prietenul nostru. Este prietenul nostru. O adevereşte El însuşi când zice: Voi sunteţi prietenii Mei...(Ioan 15, 14). Ca la un prieten să ne uităm şi să ne apropiem de El. Cădem? Păcătuim? Să alergăm către El cu iubire şi încredere; nu cu teamă că o să ne pedepsească, ci cu îndrăzneala pe care ne-o va da simţirea de prieten. Să-I spunem: Doamne, am făcut-o, am căzut, iartă-mă". Dar, în acelaşi timp, să simţim că ne iubeşte, că ne primeşte cu gingăşie, cu iubire, şi ne iartă.
Să nu ne despartă păcatul de Hristos. Când credem că ne iubeşte şi îl iubim, atunci
nu ne simţim străini şi despărţiţi de El nici când păcătuim. Ne-am încredinţat de
iubirea Lui şi oricum ne-am purta, ştim că ne iubeşte.
Dacă îl iubim cu adevărat pe Hristos, nu există teama de a pierde cinstirea pe care
I-o dăm. Pe aceasta ne sprijină cuvântul Apostolului Pavel: Cine ne va despărţi pe
noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea... Căci sunt încredinţat că nici
moartea, nici viaţa... nici înălţimea, nici adâncul... nu va putea să ne despartă de
iubirea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru. Este o legătură
înaltă, unică, legătura sufletului cu Dumnezeu, pe care nu o desface nimic şi nici
nu o înfricoşează, nici nu o clinteşte nimic.
Fireşte, Evanghelia spune în cuvinte simbolice despre cel nedrept că se va afla
acolo unde este plângerea şi scrâşnirea dinţilor, căci departe de Dumnezeu aşa este.
Şi dintre părinţii trezvitori ai Bisericii, mulţi vorbesc despre frica morţii şi despre
iad. Spun: „Să ai necontenit pomenirea morţii". Aceste cuvinte, dacă le cercetăm
adânc, nasc frica de iad. Omul, străduindu-se să fugă de păcat, cugetă la acestea,
aşa încât sufletul său să fie stăpânit de frica de moarte, de iad şi de diavol.
Toate au însemnătatea, timpul şi locul lor, înţelesul fricii este bun pentru primele
trepte. Este bun pentru începători, pentru cei în care trăieşte omul cel vechi.
începătorul, care încă nu s-a subţiat, se înfrânează de la rău prin frică. Şi frica este
trebuincioasă, de vreme ce suntem oameni materialnici şi ticăloşiţi. Dar aceasta
este o altă măsură, o treaptă joasă a legăturii cu cele dumnezeieşti.
Mergem ca la schimb, spre a câştiga Raiul sau a scăpa de iad. Asta, dacă o
cercetăm bine, arată un oarecare interes personal, către un anumit avantaj. Mie nu-mi place felul acesta.
Din cartea: Ne vorbește părintele Porfirie
