Postări

Pr. Lucian Farcașiu: „Vindecarea slăbănogului de la Vitezda” (26.05.2024)

Imagine
Pr. Lucian Farcașiu: „Vindecarea slăbănogului de la Vitezda” (26.05.2024)  Despre însingurarea omului modern

ÎPS Casian: „Sfinții Împărați Constantin și Elena” (21.05.2024)

Imagine
ÎPS Casian: „Sfinții Împărați Constantin și Elena” (21.05.2024)

Pr. Ștefan Negreanu: „Duminica Mironosițelor” (19.05.2024)

Imagine
Pr. Ștefan Negreanu: „Duminica Mironosițelor” (19.05.2024)

Femeile mironosite

Imagine
Duminica a treia dupa Pasti este inchinata femeilor mironosite. Din Sfanta Scriptura, cunoastem numele unora dintre ele: Maria Magdalena (din care Domnul scosese sapte demoni), Salomeea (mama lui Iacov si Ioan, fiii lui Zevedeu), Ioana (sotia lui Huza, ispravnicul casei lui Irod), Maria si Marta (surorile lui Lazar), Maria lui Cleopa si Suzana.    Cert este ca erau mai multe femei care L-au urmat si au venit la mormantul Sau sa unga trupul Lui cu mir. Ele nu au venit toate deodata, ci in mai multe randuri impreuna, nu aceleasi de fiecare data, dar toate dis de dimineata. Este foarte important sa precizam ca Maica Domnului este persoana care a venit prima la mormantul Fiului si Dumnezeului ei.    In Sinaxarul Duminicii Invierii se mentioneaza: "Invierea a cunoscut-o intai Maica lui Dumnezeu, care ... sedea la mormant impreuna cu Maria Magdalena. Dar spre a nu se arunca indoiala asupra invierii, din pricina dragostei de mama pentru Fiul sau, de aceea zic evanghelistii ...

Pr. Lucian Farcașiu: „Sfântul Apostol Toma” (10.05.2024)

Imagine
Pr. Lucian Farcașiu: „Sfântul Apostol Toma” (10.05.2024)

Duminica Sf. Ap. Toma

Imagine
Biserica Ortodoxa il sarbatoreste in Duminica a II-a dupa Pasti, pe Sf. Apostol Toma. In aceasta zi, Mantuitorul S-a aratat ucenicilor prin usile incuiate, pentru a doua oara dupa Inviere. Pentru ca Toma nu credea in Invierea Mantuitorului, Iisus l-a indemnat sa-i atinga semnele ramase pe corp in urma rastignirii Sale. Dupa acest moment, Toma il marturiseste fara nicio indoiala pe Iisus Hristos ca Domn si Dumnezeu, realitatea Invierii Domnului fiind dovedita astfel inca o data pentru cei care nu puteau crede. sursa: crestinortodox.ro

Pr. Ștefan Negreanu: „Izvorul Tămăduirii” (10.05.2024)

Imagine
Pr. Ștefan Negreanu: „Izvorul Tămăduirii” (10.05.2024)

Izvorul Tămăduirii

Imagine
Vineri, in Saptamana Luminata, ortodoxia sarbatoreste Izvorul Tamaduirii , un mare praznic ce dateaza din a doua jumatate a primului mileniu crestin. Se face referire la o vindecare minunata a unui orb ce si-a recapatat vederea dupa ce si-a udat fata cu apa unui izvor situat intr-o padure din apropierea Constantinopolului. Biserica zidita din ordin imparatesc pe locul unde era situat acel izvor a primit hramul "Izvorul Tamaduirii". La sarbatoarea de astazi mergem cu gandul si cu inima mai ales spre Maica Domului, cea care s-a dovedit izvor al dumnezeirii, prin nasterea Mantuitorului. In toate bisericile si manastirile, dupa Sfanta Liturghie, se savarseste slujba de sfintire a apei (aghiasma mica), dupa o randuiala adecvata Saptamanii Luminate. Hristos Cel inviat, Izvor nesecat de daruri pentru noi, sa fie pururi in mijlocul nostru. Amin. sursa: credo.ro

Pr. Lucian Farcașiu: „Luni în Săptămâna Luminată” (6.05.2024)

Imagine
Pr. Lucian Farcașiu: „Luni în Săptămâna Luminată” (6.05.2024)

Primirea Sfintei Lumini – Ierusalim 4.05.2024

Imagine
Primirea Sfintei Lumini – Ierusalim 4.05.2024

Pr. Ștefan Negreanu: Cuvânt în Sfânta și Marea zi Vineri - 3 Mai 2024

Imagine
Pr. Ștefan Negreanu: Cuvânt în Sfânta și Marea zi Vineri - 3 Mai 2024

Păr. Lucian Farcașiu: „Intrarea Domnului în Ierusalim” (28.04.2024)

Imagine
Păr. Lucian Farcașiu: „Intrarea Domnului în Ierusalim” (28.04.2024)

Vederea lui Dumnezeu începe din viața aceasta

Imagine
Cunoaşterea misticului este o cunoaştere experimentală şi nu una strict bazată pe raţiune. Aici este şi deosebirea dintre călugărul şi filozoful calabrez Varlaam, lipsit de simţ mistic, şi Sfântul Grigorie Palama. Varlaam Calabritul nega experienţa directă şi unirea nemijlocită cu Dumnezeu, susţinând o cunoaştere indirectă a Lui în această viaţă prin Scriptură, Tradiţia Bisericii sau prin intermediari creaţi (printre care include şi harul sau orice putere sau dar divin).    Varlaam afirma că vederea lui Dumnezeu va fi posibilă doar în veacul viitor, pe când Sfântul Grigorie consideră că această vedere începe încă din viaţa aceasta, fiind arvuna, garanţia şi pregustarea vieţii viitoare, căci dacă trupul trebuie să ia parte împreună cu sufletul la bunătăţile de negrăit (ale veacului viitor), este sigur că el trebuie să participe la aceasta, în măsura posibilului, chiar de pe acum, căci şi trupul are experienţa lucrurilor dumnezeieşti, când puterile pasionale ale sufletului ...

Păr. Arhid. Sorin Mihalache: „Despre Iubire” (23.04.2024)

Imagine
La Biserica Ortodoxă „Sf. Maxim și Sf. Mina” a Facultății de Teologie Ortodoxă ARAD

Plăcerea duhovnicească face pe om să fie duh

Imagine
Ce trece de la sufletul ce se bucură duhovniceşte la trup, chiar dacă se întîmplă să lucreze în trup, e duhovnicesc. Căci plăcerea trecînd de la trup la minte o face pe aceasta cu chip trupesc, neîmbunătăţindu-se prin împărtăşirea de ceea ce e mai bun, ci transmiţîndu-i mai vîrtos aceleia ceea ce e mai rău, în­ cît omul întreg e numit din pricina ei «trup», potrivit cu ceea ce s-a zis despre cei înecaţi prin mînia lui Dum­nezeu, că «nu va rămîne Duhul Meu în oamenii aceştia, pentru că sînt trupuri» (Facere VI, 3).  Dar tot aşa plăce­rea duhovnicească care, începînd de la minte, trece la trup, nestricîndu-se prin participarea la trup, preschimbă trupul şi-l face duhovnicesc. Căci acesta leapădă în acest caz poftele trupeşti cele rele şi nu mai atrage în jos sufletul, ci e dus în sus împreună cu el. Iar plăcerea duhov­nicească face pe om să fie duh, potrivit cu ceea ce s-a scris : «Cel ce se naşte din Duh, duh este» (Ioan III, 6). Toate acestea se fac vădite prin experienţă. Sf. Grig...

Pr. Ștefan Negreanu: „Sf. Cuv. Maria Egipteanca” (21.04.2024)

Imagine
Pr. Ștefan Negreanu: „Sf. Cuv. Maria Egipteanca” (21.04.2024)

Cum trebuie a ne uni cu Cauzatorul tuturor

Imagine
În acest întuneric supraluminos (mai presus de lumină) dorim noi să ajungem şi să vedem şi să cunoaştem prin nevedere şi neştiinţă ceea ce e mai presus de vedere şi cunoştinţă, neputând fi văzut, nici cunoscut. Căci aceasta este a vedea şi cunoaşte cu adevărat; şi a lăuda în mod mai presus de fiinţă pe Cel mai presus de fiinţă, prin înlăturarea tuturor celor ce sunt.    E aşa cum cei ce fac o statuie naturală, înlăturând toate acoperămintele adause vederii curate a celui ascuns, descoperă, prin depărtarea aceasta, ceea ce e ascuns în el însuşi. Dar trebuie, cum socotesc, să lăudăm negaţiile, contrar afirmaţiilor. Căci începând de la cele mai dintâi, ajungem la acelea (de la afirmaţii la negaţii), coborând prin cele din mijloc la cele din urmă. Iar apoi, făcând din nou urcuşul de la cele din urmă la cele mai de la început, negăm toate, ca să cunoaştem în mod descoperit acea necunoştinţă care e acoperită de toate cele cunoscute în cele existente şi să vedem acel întuneric m...

Pr. Lucian Farcașiu: „Duminica Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Vindecarea fiului lunatic” (14.04.2024)

Imagine
Pr. Lucian Farcașiu: „Duminica Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Vindecarea fiului lunatic” (14.04.2024)

Despre smerita cugetare

Imagine
Iar semnele smeritei cugetări sînt: avînd cineva toată virtutea trupească şi sufletească, să se socotească pe sine şi mai dator lui Dumnezeu, ca unul ce a luat multe prin har, nevrednic fiind ; iar dacă i-ar veni vreo ispită de la draci sau de la oameni, să se socotească pe sine vrednic de acestea şi de altele mai multe, ca să-şi scadă puţin din datorie şi să afle la judecată o uşurare de muncile aşteptate. Fiindcă atunci cînd nu pătimeşte aşa ceva, mult se necăjeşte şi se nevoieşte, căutînd să afle ceva prin care să se silească pe sine. Iar cînd dobîndeşte aceasta, iarăşi se smereşte, ca unul ce luînd dar de la Dumnezeu şi neputînd afla ceva ca să întoarcă Fă­cătorului de bine, rămîne lucrînd pururea, socotindu-se pe sine şi mai îndatorat. Despre nepătimire Iar semnul nepătimirii, poate, acesta este: a rămî­ne în toate netulburat şi fără teamă, ca unul ce a primit să poată toate prin harul lui Dumnezeu, după Apostol, nemaiavînd nici o grijă de trup. Unul ca acesta se va nev...

Pr. Petru Vamvulescu la Brateiu 3.02 2023

Imagine
Pr. Petru Vamvulescu la Brateiu 3.02 2023

Pr. Lucian Farcașiu: „Duminica Sfintei Cruci” (7.04.2024)

Imagine
Pr. Lucian Farcașiu: „Duminica Sfintei Cruci” (7.04.2024)

Comori ale Ortodoxiei: Mănăstirile Nera și Călugăra

Imagine
Trinitas TV: Comori ale Ortodoxiei. Mănăstiri ortodoxe din Episcopia Caransebeșului (06 10 2019)

Dumnezeu îngăduie să primim durerea sub coasta stângă…

Imagine
Nu vom putea învăţa să fim smeriţi, până ce nu vom îndura multe dureri în inimă. Şi, până ce nu învăţăm să fim smeriţi, vom îndura multe dureri în inimă. Dumnezeu stă deoparte, îngăduie să primim durerea sub coasta stângă, să vedem ce miasmă avem acolo, să spunem: „M-a muşcat chiar de inimă, oh, şi nu-l pot ierta!” Cum să nu-l poţi ierta, când şi tu eşti la fel ca el, când şi tu ai mâniat pe mulţi în acelaşi fel? Învaţă acum să fii liniştit! Nu ne vom putea deprinde să fim smeriţi până ce nu vom îndura multe dureri în inimă. Sfinţii Părinţi spun: „Dacă nu ne vom osteni să ne smerim, Domnul nu va înceta să ne smerească El însuși.” Domnul nu va înceta să ne smerească prin cineva de lângă noi. Cineva ne va mânia, ne va împinge la o stare de mânie, până ce vom ajunge să rămânem liniştiţi când va vrea oareșicine să ne mânie. Atunci vom fi încercaţi. Și ne va ataca, dar noi vom rămâne liniștiți. Va năvăli din toate părţile, iar noi vom privi în linişte, ne vom păzi pacea lăuntrică –...

Pr. Ștefan Negreanu: „Sf. Ier. Grigorie Palama” (31.03.2024)

Imagine
Pr. Ștefan Negreanu: „Sf. Ier. Grigorie Palama” (31.03.2024)

Ce este lumina necreată și cum o putem experia?

Imagine
Trebuie să știm că lumina divină nu este un fenomen natural, ca atunci când ne lovim în cap sau alte cauze care generează semnale electrice prin sistemul nervos pe care creierul nostru (mai exact cortexul nostru vizual) le interpretează ca lumină. De asemenea, lumina divină nu este „ca o emanație de la Dumnezeu” – este Dumnezeu însuși, mai exact este energia Lui. Dumnezeu este absolut inaccesibil în ființa Sa, dar perfect comunicabil în energiile Sale. Aceasta este o diferență mai presus de cuvânt în simplitatea pură a lui Dumnezeu care depășește orice complexitate cunoscută de noi. De aceea această lumină se numește „lumină necreată”. Punctul principal în vederea luminii necreate nu este experiența vederii luminii în sine – chiar dacă această lumină este mult mai puternică decât lumina soarelui – în mod obișnuit, sfinții au spus că este „mai puternică decât 1000 de sori”. Punctul principal este fericirea absolută și împlinirea provocată de această experiență. Acest ...

Păr. Ștefan Negreanu: „Bunavestire” (25.03.2024)

Imagine
Păr. Ștefan Negreanu: „Bunavestire” (25.03.2024)